Med investeringer på flere hundre millioner det siste året, har to av byens største hoteller bygget et solid fundament for å trekke enda flere turister til byen vår. Dette gjør de fordi de virkelig har tro på Tønsberg som en attraktiv besøksdestinasjon – hele året.
Tønsberg er en av landets mest populære sommerdestinasjoner. I løpet av fjorårets sommer var det igjen storinnrykk til Norges eldste by, med ca. 35 000 daglig besøkende i juli. Ser vi på den samlede omsetningen i sentrum for juni og juli, ble det kjøpt varer og tjenester for over en halv milliard kroner! Uten denne voldsomme sommeromsetningen, ville nok tilbudet i byen vår sett ganske annerledes ut resten av året. For besøkende er et særs viktig bidrag til at vi tilbyr en levende og attraktiv by hele året.
Men hvordan skapes all den omsetningen?
Det er mye driv og mange som vil bidra til å dra i gang prosjekter og initiativ som synliggjør alle fortrinn ved regionen, ikke bare om sommeren. Tønsberg har blitt en by hvor det skjer mer hele året og vi skiller oss ut fra andre byer med tilsvarende demografi som ligger på det sentrale Østlandet. Og det gjør seg ikke selv, det er summen av aktiviteter, handels- og restauranttilbud, arrangementer og festivaler som synliggjøres gjennom året som bygger den sterke attraksjonskraften, og gjør at besøkende kommer fra både inn- og utland for å få en bit av Tønsberg. Vi i Tønsberglivet tror at alle disse initiativene og prosjektene er noe av grunnen til at det investeres stort i byen og at vi ser heisekraner som ruver over takene på to av byens hoteller.
Det mange har til felles når de besøker oss er at de trenger et sted å bo. Mange ønsker å overnatte på hotell. I fjor førte det til ny rekord på hotellene med 80 prosent belegg. Nå har to av byens ledende hoteller, Hotel Klubben og Quality Hotell Tønsberg, lagt ned en betydelig innsats for å øke belegget ytterligere. Lykkes de vil det kunne generere enda høyere inntekter til byens næringsliv, ved at flere besøkende vil benytte seg av alle tilbudene vi har å by på.
Hoteller som ser verdien i å satse
For det er viktig å heie på de som satser. Og det har virkelig de to hotellene gjort den siste tiden. På ærverdige Hotel Klubben har de brukt mye ressurser på å pusse opp samtlige 92 rom – og i midten av juli kan hotellet ønske velkommen til en splitter ny sky bar på taket. Også på Quality Hotel Tønsberg er det gjort en storstilt renovering av rommene, samtidig som det på taket bygges en helårs sky lounge hvor bassenget konstant vil holde 32 grader og innby til bading året rundt. At de to store hotellene velger å investere flere hundre millioner i å øke attraktiviteten sin ytterligere, viser at de virkelig har tro på Tønsberg.
Vil styrke oss som helårsdestinasjon
Denne satsningen vil bidra til at antall hotelldøgn øker gjennom året og Hotel Klubben og Quality Hotel Tønsberg går foran med nye og attraktive tilbud, som innbyr til at flere oppdager oss og kommer på besøk.
I løpet av året har vi flere store konferanser og seminarer som trekker mange besøkende. Det bidrar til å fylle opp hotellrom på ukedagene – som igjen gir verdi til Tønsberg. Derfor er det svært gledelig at de to hotellsjefene uttaler at mye av grunnen til at de har gjort så store investeringer nå, er nettopp å bidra til å trekke flere besøkende og utvikle et nytt tilbud som appellere hele året. Her vil nok hotellplanene som er foreslått på Korten bidra til å styrke helårstilbudet ytterligere. Så er oppfordringen til resten av byen å tenke på hvordan vi alle kan bidra til å styrke besøksattraktiviteten gjennom hele året. For jo flere som drar i samme retning og er villige til å satse, jo større er sjansen for at vi klarer å sette byen vår enda mer på kartet.
Tiltrekker oss nye innbyggere
Som med de fleste ting i livet, er det ofte etter å ha forelsket oss at vi tar de store valgene. Derfor er besøksattraktivitet et viktig bidrag for å tiltrekke nye innbyggere til kommunen. Blant de tusenvis av besøkende som finner veien til vår region, er det også en god sjanse for at vi finner flere fremtidige tønsbergensere. Enten ved at de møter sitt livs kjærlighet fra Tønsberg på Slottsfjellfestivalen, eller ved at de rett og slett forelsker seg i byen vår når den fremstår på sitt aller mest attraktive i sommersola. Og hvem vet? I fremtiden kan det kanskje være en svømmetur under vinterhimmelen i et utendørs, oppvarmet hotellbasseng som trigger lysten til å flytte hit? Derfor heier vi på alle som satser i byen vår – fordi det øker attraktiviteten og tilflyttingen til Tønsberg.
Bilder: Matter AS og Hotel Klubben